Paarl en Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Caroline Tol - WaarBenJij.nu Paarl en Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Caroline Tol - WaarBenJij.nu

Paarl en Stellenbosch

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

27 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Wandeling Stellenbosch
Paarl - Afrikaans Taal Monument

Na een goede nacht in een keihard bed zijn we al vroeg op. Half acht ontbijt en vertrek om 9.00 uur. Carla had gezegd dat het weer erg heet zou worden en inderdaad, het was vanmiddag 42°C in Stellenbosch.
We rijden eerst naar Paarl en zien aan beide kanten van de weg allemaal wijngoederen liggen en er staan wijnstokken tot zover je kunt kijken.
In Paarl gaan we het Afrikaans Taalmonument bekijken. Dit is gebouwd als erkenning van de Afrikaanse Taal als officiële taal. Het staat op een heuvel en heb je rondom een schitterend uitzicht. Het monument is gebouwd van beton en is een soort naald, die hol is van binnen, met daarnaast een doorgesneden naald. Hier omheen ligt een soort botanisch parkje.
Na een korte rondwandeling ga ik even op het terrasje zitten. We zien een bruidstaart naar binnen gaan en ik kan me voorstellen dat dit een mooie locatie om te trouwen is. Zelf drinken we wat want het is al aardig warm.
Na het bezoek aan dit monument gaan we naar het wijngoed Simonsig. We krijgen uitleg en een rondleiding op bet bedrijf waarna we naar binnen gaan voor een proeverij. Het is gezellig en er komen de mooiste ideeen naar voren over hoe men de wijn vind.
Na een uurtje of twee rijden we door naar Stellenbosch. We hebben hier een paar uur vrije tijd en nemen de tijd om een beetje rond te lopen. Hier heb ik het oude winkeltje van Oom Samie bezocht. Jammer genoeg mocht ik binnen niet fotograferen maar de jaren 10 en 20 van de vorige eeuw waren hier nog ruim vertegenwoordigd. Daarnaast rook het ook wel een beetje muffig maar het is wel grappig om het te zien.
Na al die alcohol in de ochtend hadden we besloten dat het met die warmte wel verstandig zou zijn wanneer we toch ook iets zouden eten. Naast het winkeltje zat restaurant "De Akker" alwaar we een chickenburger met een cola besteld hebben. Kosten totaal 90 Rand, ofwel nog geen € 6,-. Dan krijg je niet alleen een broodje met een burger maar met de rauwkost daarbij, patatjes die gekruid waren en een sausje met rauwkost erdoorheen. De burger was een dubbelgeklapte kipfilet met een soort barbequesausje erover. Baie lekker!.
Na het eten wandelen we nog even door het plaatsje heen maar het is veel te warm. We rijden terug naar onze Lodge en hebben tot 18.15 uur de tijd aan ons zelf.
Voor vanavond heeft Carla een restaurant in Stellenbosch gereserveerd. Een mooie locatie en erg leuk opgezet. We eten buiten een lekkere bobotie en een crème brulée na voor nog geen € 15,-. Ook vanavond dus baie lekker gegeten. Het is hier echt goedkoop eten en drinken.
Bij terugkomst zitten we nog even na met een paar mensen en gaan dan naar bed. Het wordt morgen een vroegertje.

• 27 Oktober 2018 - 20:05

Marjolein:

Lekker temperatuurtje daar. Daar pas de wijn goed bij alleen je raakt er nog meer verhit van. Mooie foto’s alleen jammer dat ik er niet bij ben. Ben benieuwd naar de volgende serie.

• 29 Oktober 2018 - 03:13

Koeno:

Het kan niet op! Mooie foto’s, prachtig land, lekkere temperaturen en goed eten/drinken. Wat wil je nog meer. Maar die foto met dat wijntje past volgens mij niet helemaal. Ik heb je tenminste nog nooit alcohol zien nuttigen. Maakt ook niet uit, als je maar geniet.